Anvar Allamberganov
QDU Filologiya fakulteti
4-bosqich talabasi
“Har kim o‘z ehtiyoji
yonida yashaydi ” deydi mavlono Rumiy, Go‘zal Begim she’rlarini o‘qib har kim
o‘z saviyasi darajasida nimadir olishi mumkin. Shoiraning she’rlari shunchaki
dam olish uchun o‘qilmaydi, uning she’rlaridan
izlagan narsamizni topishimiz mumkin masalan e’tibor qilaylik:
Boshimga tushyotgan qora kunlarda
Oppoq
isming bilan yashadim
Chayqaladi ko‘zim qiblasi1.
Bu jumlalar ayol kishining
tilidan yozilganini inobatga oladigan bo‘lsak bizning nazdimizda aldangan ayol
yoki beva ayol qismati
yoritilayotganday. “Boshimga tushayotgan
qora kunlarda” nega endi qora kun ayol
kishining boshiga kamdan kam hollarda qora kun tushmaydimi axir ayniqsa bizning
musulmonchiligimizda, o‘zbekchiligimizda
yozilgan va yozilmagan qonun qoidalarga ko‘ra ayollar asrab avaylansa
muqaddas xilqat sifatida qaralsa. Ayollar bolaligidan to voyaga yetib turmushga
chiqqunlariga qadar otasining, aka ukalarining
qaramog‘ida, himoyasida, nazoratida bo‘ladi, turmushga chiqqandan keyin
esa erining mahrami sifatida uning ixtiyorida bo‘lmaydimi. Erkakning vazifasi esa
oilani zoriqtirmasdan oila a’zolariga g‘amxo‘rlik qilish, moddiy va ma’naviy
jihatdan ham qiyinchiliklardan yiroq
tutish-ku aslida. Ayol eridan
ayrildi, (balkim eri vafot etgan, balkim tashlab ketgan) yolg‘iz odamga qiyin, u oldin ham bu qiyinchiligu
mashaqqatlarni ko‘rib yurgan bo‘lishi mumkin ehtimol, lekin yolg‘izlikda bir
aldanish o‘n, o‘n qiyinchilik yuz bo‘lib tuyilishi mumkin. Agar u o‘ta darajada
qiyinchiliklar girdobida qolib ketmasada u baribir yolg‘iz (beva), shoira
buni obrazli tarzda
“qora kunlar” deb ta’kidlaydi.
Keyingi satrda esa shunday “Oppoq isming bilan yashadim” deya ta’kidlanadi, “qora kunlar”, “oppoq ism”
zid ma’noli so‘zlardan foydalangan holda chiroyli o‘xshatish. Bizda oqlik
poklik, halollik, beg‘uborlik ramzi sanaladi bu satr orqali biz taxminlarimizga yana bir karra ishonch
hosil qilamiz. Beva ayol boshiga qanday mushkulot tushmasin o‘zining nomusini, orini, har qanday sharoitda ham umr
yo‘ldoshiga bo‘lgan sadoqatini (hatto u olamdan o‘tgan bo‘lsa ham) hech qachon
yo‘qotmaydi. Uning xayoli bilan yashaydi, uning xotirasi bilan yashaydi.
Bizning sharq mentalitetimizda ham aynan shunday aslida “chayqaldi
ko‘zimning qiblasi” qachon ko‘zning qiblasi chayqaladi, qachonki inson
ko‘zlariga yosh olsa, qachon ko‘ziga yosh oladi, qachonki qattiq iztirobga
tushsa yoki qattiq qiynalsa (bularning aksi ham bo‘lishi mumkin).
Qiyinchiliklar, azob-u uqubatlar, xotiralar natijasida yoshlangan ko‘zlar
chayqalyapti yuqoridagi qatorlardan shunday ma’noni topishimiz mumkin. Bu
yerdagi satrlar ong va tuyg‘uning, yurak va aqlning mutanosibligi emasmi?! Yurak sevadi shuning
uchun ayol yolg‘iz o‘tishga qaror qiladi. Aql esa undan qolgan bolalarning
begona birovlarning qo‘lida o‘gaylarcha katta bo‘lishini istamagan holda yolg‘iz o‘tishga qaror qiladi. “Modern adabiyotda
odamning ichki olami birinchi
o‘ringa qo‘yiladi. Asardagi barcha narsa: ramzlar, voqealar tasviri, so‘zlar,
musiqiylik faqat odam ruhiyatini ochishga qaratilishi kerak degan qarash bu yo‘nalish
vakillari tayanadigan bosh tamoyildir.
Ijodkorning shaxsiy kechinmalarga tayanib, uni o‘ta shaxsiy yo‘sinda ifoda
etgani uchun ham modern she’riyat
ommaviy bo‘la olmaydi, buni u hech qachon da’vo ham qilmaydi. Modern
adabiyotning qahramonlari voqea
jarayonida emas, mushohada, kechinma asnosida
ko‘rsatiladi. Xuddi shu jihatdan ham modern she’riyat namunalarining
ommalashishiga yo‘l qo‘ymaydi”1, –
yozadi tadqiqotchi M. Yo‘ldosheva. Darhaqiqat, badiiy tasvir teranlashuvi va
inson ruhiyati qatlamlarini nozikroq idrok etish malakasi oddiylikni hazm
qilolmaydi. Zotan, tajriba va an'ana sintezi mohiyat chuqurlashuviga keng yo‘l
ochadi.
O‘ylarimga oq tushdi
Tunlar g‘ichirlab tinmas
Xayolim – pechakgul
Chirmashar oyog‘ingga
Shudringlarning labida
Lablarimning og‘ringan izi1.
Bu misralarni ham diqqat
bilan kuzatsak ong
va tuyg‘u yaxlitlashuv
taomillarini kuzatishimiz mumkin.
Oldingi she’rga mazmunan
yaqin bo‘lgan bu
satrlarda ham yolg‘iz ayol
tasvirini yoritib berilayotganday. “O‘ylariga oq tushgan, tunlar
g‘ichirlab tinmas”
sharhlanishi biroz qiyinday
tuyilgan misralar, xuddiki ma’lum
bir parolni terish
yordamidagina uning tag
ma’nosini bilish mumkinday.
Nimaga oq tushishi mumkin? Inson sochlariga, nima uchun
oq tutadi? Yoshi
o‘tishi, qarishi natijasida,
qiyinchiligu g‘am
tashvishlar ham sochlarni
anchagina oqartirishi tabiiy.
“tunlar g‘ichirlab tinmas” uyqusiz bexalovat
(azobli bo‘lishi ham mumkin) o‘ylar
girdobida o‘tkazish deb tushunsak
bu satrlarni, keyingi satrlar
“Xayolim – pechakgul chirmashar oyog‘ingga” o‘ylaru xayollar
iskanjasida qolgan lirik
qahramon oshig‘ining oyoqlariga
pechakday chirmashishni xayol
qilyapti buning sababi yolg‘izlik. “shudringning labida
lablarimning og‘rigan izi” lirik
qahramonimiz tunda oqargan sochlari
ila xayollarga berilib
o‘tirgani yo‘qmidi, shudring
esa tongi hodisa, o‘ylashimiz
mumkin tong otgandan
so‘ng qahramonimiz lablarini
shudringa bosgandir. Balki
shunday ham bo‘lgandir
lekin boshqacha ham bo‘lishi
mumkinku axir, shudringlar ko‘z
yoshlari ular ko‘zlardan
asta oqib qahramonning lablariga
tegyapti va dard shu
qadar kuchliligidan dardmand lablar shudringlarda ham
o‘z izlarini qoldirib ulgirishyapti
Комментариев нет:
Отправить комментарий